‘Van traditioneel bejaardenhuis, naar ouderenzorg dienstverlener’.
Grip op succes heeft een grote transformatie begeleid van een organisatie in de ouderenzorg, zowel intramuraal als extramuraal. Samen hebben we de intern georiënteerde en weinig concrete visie, strategie en cultuur omgebogen naar een expliciete roadmap met klant- en marktbewustzijn als basis.
Een stevige cultuuromslag is in gang gezet: een ontwikkeling van ‘ik doe mijn best’, naar ‘wat moet ik doen om de gewenste resultaten waar te maken’ (resultaatgericht werken). Van constateren waarom het niet kan, naar datgene doen waardoor kansen worden benut (oplossingsgericht werken)! Van werken vanuit een budget, naar werken vanuit een potentieel haalbaar eindresultaat. Van handhaven en behouden (beheersen) van wat je hebt, naar realiseren van beoogde ambities (ontwikkelen).
Als procesbegeleider en aanjager van het visie, strategie- en cultuurontwikkelingstraject hebben we een transformationele visie op organisatieverandering ingebracht met een aantal leidende principes:
– Het behouden, verbeteren en vernieuwen met de gewenste toekomst als anker in het hier en nu;
– Het verschil tussen wens en werkelijkheid is de basis voor iedere reflectie / actie;
– Bij het dagelijkse proces van wonen, zorg en welzijn nemen we het overtreffen van de huidige en toekomstige klant als uitgangspunt;
– Proces- en productinnovatie zien wij als kans om de transformatie concreet tastbaar en zichtbaar te maken.
Gedurende het gehele transitieproces is er succesvol gewerkt aan het ontwikkelen van goede inhoudelijke plannen en de gewenste mindset voor professionalisering van het interne proces (operational excellence) en het versterken van de externe positie (customer intimacy / product leadership).
Geef een reactie