Onze persoonlijke overtuiging, overtuigt anderen!

Investeren in ‘de buitenkant’ of in het eigen motief?

Het valt mij op hoeveel organisaties zwaar in ‘de buitenkant’ investeren; productonwikkeling, marketing en stroomlijning van de organisatie, zonder zich af te vragen of de medewerkers in de uitvoering ervan, wel in lijn met hun persoonlijke geloof handelen. Wat doe jij als je niet voldoende gelooft in het verhaal en het aanbod van jouw organisatie…, een tandje minder doen misschien…?

Foto_Onze_persoonlijke_overtuigingEen verhaal, zonder geloof

Ooit een technisch goede presentatie gezien, waarbij het verhaal bijzonder goed was maar de presentator er intrinsiek, bewust of onbewust, niet voldoende in geloofde. Kun jij dan goed luisteren…, ga jij zijn aanbod dan afnemen en doorvertellen? Neem jij deze dienst dan af? Helder toch, nee!!

De mens achter de functionaris maakt het verschil

Ondanks dat we met zijn alleen wel geloven dat de mens achter de functionaris uiteindelijk altijd het verschil maakt, blijven we veelal investeren in de uiterlijke verschijningsvormen van de organisatie. “De carrosserie van de auto wordt wel ‘strak gemaakt’, het reviseren van de motor slaan we over!” Alles ziet er uiterlijk gezien professioneel uit, maar als een vertegenwoordiger van een dergelijke organisatie bij je is geweest is, zeggen we: ‘Ik heb er niet het goede gevoel over, hij raakte mij niet, er ontbreekt iets!’.

Het managen van de buitenkant

In veel organisaties wordt veel professioneel denkwerk gedaan over hoe de organisatie te presenteren naar de markt. Het managen van de buitenkant: ‘we moeten een integraal aanbod doen en onze klantenservice uitbreiden…!’ Dit zijn rationele exercities! Denkend vanuit het eigen perspectief en de eigen belangen! Het gaat niet over het belang van klanten! Hoezo, u bent klantgericht bezig?!

Een robot die een script voorleest

Wanneer voel jij je echt geholpen en geloof jij in de geboden oplossing, dienst etc…? Ik, als ik met een mens contact heb die er voor mij is! In plaats van de robot naar wie ik moet luisteren, die een script voorleest slechts in het belang van zijn eigen organisatie. De verbinding van deze organisaties met ‘het hart van haar klanten’ ontbreekt volledig. Wilt u ook uit deze ‘window dressing’ en oprecht met uw klanten een langdurige relatie onderhouden?

De kracht van je persoonlijk verbinden

Het managen van ‘de buitenkant’, vaak onmacht, verwordt vaak tot het ontkennen van ‘de binnenkant’; het miskennen van de succesvolle oorsprong en opvattingen van uw bedrijf. Daarmee mist u de voornaamste bron; de kracht van uw onderneming! Als dit contact met de oorspronkelijkheid van uw organisatie langere tijd ontbreekt, gaat u vaak bij gebrek aan antwoorden ‘de omgeving pleasen’ en raakt uw organisatie leeg en uitgeput.

Hard werken, versus slechts zichtbaar aanwezig zijn

Stel uzelf en uw medewerkers de volgende vragen: ‘Hoe maak ik op de meest authentieke manier het verchil bij mij klanten?’, ‘Waar maak ik hen en mijzelf echt blij en tevreden mee?’ De optelsom van deze exercitie zal u een hernieuwd zicht geven op en inzicht geven in de diepste en gezonde drijfveren van uw organisatie en uw medewerkers.

Als uw dienstverlening niet verbonden is met ‘de wortels’ van u en uw medewerkers, dan wordt het ‘hard werken’, ‘overtuigen’ en ‘verkopen’. Als uw verhaal en uw dienstverlening ‘in lijn is’, dan hoeft u slechts zichtbaar aanwezig te zijn!

En, tot slot nog een overweging: bij klanten ‘lever je’, bij ambassadeurs ‘leef je je uit en verbind je je’. U mag kiezen.

Download dit artikel:

Column MKB Deventer Magazine Onze persoonlijke overtuiging, overtuigt anderen! v DEF


Harold Viscaal

Harold Viscaal heeft een eigen veranderfilosofie Grip op succes® (www.gripopsucces.nl) ontwikkelt, waarbij hij organisaties leert hoe zij met fundamenteel veranderende klant- en marktontwikkelingen om kunnen gaan. Hij neemt hen mee in het ‘Omdenken’ (qua mindset), het ‘Omschakelen’ (qua werkmethode) en in de ‘Doorvertaling van de organisatievisie- en strategie’, tot op het laagste niveau in de organisatie. Hij wordt gezien als succesvolle ‘realiteitsverruimer’ en ‘transformeerder’ van instellingen en organisaties die ‘om’ moeten. Hij publiceert zijn ervaringen in diverse columns en werkt aan een kleurrijk boek over de zin en onzin van organisatieverandering en de waanzin en zin van mensen daarbinnen. Harold Viscaal: harold.viscaal@aegte.nl / 06 – 51 41 44 90.

Recente Berichten:

Geef een reactie