Met een ondernemer gaat het altijd goed…!

Staat u open genoeg voor de nieuwe industriële revolutie?

Taboe van ondernemers

Succesvolle ondernemers hebben vaak jarenlang alle gelijk aan hun zij. Met hun winnende strategie hebben (hadden!) zij de beste argumenten in handen om noodzakelijke ver- anderingen (te) lang voor zich uit te schuiven. Het gebrek aan toegevoegde waarde wordt echter door het gemak van onder andere ‘vergelijken op internet’ veel sneller opgespoord…! Het is echter opmerkelijk dat het algemene taboe onder ondernemers om de beperkte houdbaarheid van hun business strategie tijdig genoeg bespreekbaar te maken, een heikel punt blijft. Hoezo ondernemend…?

Meester en leerling

Zelfs als de feitelijke resultaten communiceren dat het ‘voorbij is’, gaan velen van hen nog jaren verder… Ze kunnen hun ‘oude wijsheden’, hun gelijk, niet loslaten. De nieuwe industriele revolutie vraagt echter om een grote mate van omgevingssensitiviteit, continue creatievermogen, snel omschakelen en omdenken, meester en leerling kunnen zijn. Loslaten van het ooit succesvolle, een dagelijkse check van je bestaansrecht, als onderdeel van de organisatiestructuur en cultuur.

Vroeger was innovatie werken aan je onderscheidend vermogen, nu is het bittere noodzaak. Het is een kernproces geworden om duurzaam te overleven.

De wereld van internet

In de afgelopen tien jaar heeft het internet de wereld van uitgeverij, media en communicatie getransformeerd. Dit heeft geleid tot een enorme activiteit in de wereld van de bits. Wat technisch complex en/of arbeidsintensief was, wordt zeer eenvoudig met weinig moeite door online technologie overbrugt. Deze trend komt nu ook tot bloei in de wereld van het ‘maken’ van tastbare dingen. Ondernemers die het web gebruiken om bedrijfjes op te zetten met de hele wereld als afzetgebied. Hoe zij significant minder financiële middelen, tooling en infrastructuur nodig hebben in vergelijk met de traditionele productiebedrijven. Productie op kleine schaal zal een belangrijke bron voor toekomstige groei zijn. Het succes van de gigantische bedrijven is op zijn retour. In deze eeuw van open source, doe-het-zelf-product design en ‘thuis productie’ (o.a. 3 D printer), wordt het collectieve potentieel van miljoenen hobbyknutselaars losgelaten op de wereld- markt. De volgende industriële revolutie komt er echt aan! Wakker worden…!

Groeinetwerken

Wat moeten wij lokale ondernemers hier nu tegen doen? Allereerst denk ik dat het lokale ondernemerschap zich meer moet gaan organiseren in groeinetwerken. Combinaties van bedrijven die in een gezamenlijk leerprogramma elkaar helpen met business development. Daarnaast moet ieder bedrijf zich beseffen dat zij allen een sales en marketing bedrijf
zijn. Zonder bekendheid en opdrachten, geen onderneming! Het is opvallend hoeveel bedrijven zelfs in deze tijd hun producten / diensten en interne proces verbeteren en hun sales niet creatief en actief maken! Hoezo ondernemend…?

MKB Groeiroute®

Mocht u ervoor in zijn om met uw bedrijf aan een gestructureerd ontwikkelproces van leren en groeien deel te nemen, vraag dan bij AEGTE informatie aan over de de MKB Groei- route®. Samen met een aantal toonaangevende hoogleraren wordt met u en uw bedrijf achtereenvolgens een Horizonverkenning en Business Development proces uitgevoerd en vervolgens in een concreet veranderproces vormgegeven. Een gestructureerd proces van leren, slim creëren en daadwerkelijk realiseren om uw voortbestaan op de lange termijn te waarborgen!

Stop met het ‘fixen’ van incidenten, werk structureel aan uw voortbestaan!

Download dit artikel:
Column MKB Deventer Magazine Met een ondernemer gaat het altijd goed DEF PDF


Harold Viscaal

Harold Viscaal heeft een eigen veranderfilosofie Grip op succes® (www.gripopsucces.nl) ontwikkelt, waarbij hij organisaties leert hoe zij met fundamenteel veranderende klant- en marktontwikkelingen om kunnen gaan. Hij neemt hen mee in het ‘Omdenken’ (qua mindset), het ‘Omschakelen’ (qua werkmethode) en in de ‘Doorvertaling van de organisatievisie- en strategie’, tot op het laagste niveau in de organisatie. Hij wordt gezien als succesvolle ‘realiteitsverruimer’ en ‘transformeerder’ van instellingen en organisaties die ‘om’ moeten. Hij publiceert zijn ervaringen in diverse columns en werkt aan een kleurrijk boek over de zin en onzin van organisatieverandering en de waanzin en zin van mensen daarbinnen. Harold Viscaal: harold.viscaal@aegte.nl / 06 – 51 41 44 90.

Recente Berichten:

Geef een reactie