Als je een mens wil veranderen, breng je hem verder bij zijn natuur vandaan. Veranderen is veelal het opleggen van een ideaalbeeld. ‘Weet je wat jij zou moeten doen…’. Dat is als een hond die tegen een kip zegt: ‘je moet dat hondenvoer van mij eens eten, daar krijg je net als ik een hele mooie vacht van!’. Bij het motiveren en ondersteunen van medewerkers zouden we eens wat vaker de ander als vertrekpunt moeten nemen. Eerst maar eens op zoek naar: wie heb ik voor me. Mensen zijn niet maakbaar! Richt je niet zozeer op het veranderen van gedrag, de buitenkant. Maar richt je op ontwikkeling van de natuurlijke aanleg, de oorsprong van het gedrag. Zoek als leider het ware talent op en breng het door oprechte feedback en dialoog tot ontwikkeling. Mensen ontwikkelen zich immers door ‘raken, bewegen en roeren!’.
Harold Viscaal
Harold Viscaal heeft een eigen veranderfilosofie Grip op succes® (www.gripopsucces.nl) ontwikkelt, waarbij hij organisaties leert hoe zij met fundamenteel veranderende klant- en marktontwikkelingen om kunnen gaan. Hij neemt hen mee in het ‘Omdenken’ (qua mindset), het ‘Omschakelen’ (qua werkmethode) en in de ‘Doorvertaling van de organisatievisie- en strategie’, tot op het laagste niveau in de organisatie. Hij wordt gezien als succesvolle ‘realiteitsverruimer’ en ‘transformeerder’ van instellingen en organisaties die ‘om’ moeten. Hij publiceert zijn ervaringen in diverse columns en werkt aan een kleurrijk boek over de zin en onzin van organisatieverandering en de waanzin en zin van mensen daarbinnen. Harold Viscaal: harold.viscaal@aegte.nl / 06 – 51 41 44 90.
Geef een reactie