Ons ego overloopt onze intuïtie

Ons ego overloopt onze intuïtie!

Je kent ze wel, van die mannetjes……! Vol met succesverhalen, alles wat ze aanraken wordt goud. Crisis? Hoe durf jij mij te vragen of ik last heb van de crisis. Alles onder controle bij ons. ’t Is wel een beetje minder, maar ten opzichte van de markt, doen wij het echt goed! Jij ook nog steeds in een Audi, lekkere bak hè!

Natuurlijk, jij maakt je zelf niet groter! Je blijft bij je zelf. Jij maakt al die mooie woorden, wel in daden waar. Jou noemen ze authentiek, een gewone vent. Jij handelt wel naar wat je intuïtie je ingeeft. Maar goed, jij en ik hebben wel te maken met ‘die mannetjes’. Zij vullen de ruimte, zij concurreren met ons en willen steeds de beste zijn, ten koste van. Maar gelukkig, zij hebben meer ego, wij hebben meer intuïtie, toch?!

De voerbak van ons ego is niet vol te krijgen. Het wil steeds meer, als een honger die niet te stillen valt. Het ego brengt ons in een onbegrensde draf en dat noemen we dan: onze passie, onze drive!. Het laat ons successen afdwingen en stimuleert onze bewijsdrang, dat noemen we: ik ben super resultaatgericht!. Hoeveel regie hebben we nou eigenlijk echt, als we niet weten wanneer ons ego of onze intuïtie achter het stuur zit? Of dat de mooie ambities die we voortdurend uitspreken, ook in lijn zijn met waar onze echte motivatie en overtuiging zit?! Klopt het wel, wat we onszelf en anderen voortdurend vertellen?!

Vanaf het moment waarop ik zelf ontdekte dat ik naast het continue ‘versnellen’, ook het stuur kon zetten op het ‘vertragen’, kon ik het verschil zien tussen ‘de jacht van het ego’ en ‘het gemak van de intuïtie’.

Wat nu als het jouw voorland kan zijn, om met minder energie meer resultaat te bereiken? En dat jij, om deze ontwikkeling in gang te zetten, maar 1 lastige stap hoeft te zetten, namelijk toegeven dat jij je zelf groter maakt dan nodig is!

Groet,
Harold Viscaal
Businesscoach & organisatieontwikkelaar

Download dit artikel:
Column MKB Deventer Ons ego overloopt onze intuitie DEF PDF


Harold Viscaal

Harold Viscaal heeft een eigen veranderfilosofie Grip op succes® (www.gripopsucces.nl) ontwikkelt, waarbij hij organisaties leert hoe zij met fundamenteel veranderende klant- en marktontwikkelingen om kunnen gaan. Hij neemt hen mee in het ‘Omdenken’ (qua mindset), het ‘Omschakelen’ (qua werkmethode) en in de ‘Doorvertaling van de organisatievisie- en strategie’, tot op het laagste niveau in de organisatie. Hij wordt gezien als succesvolle ‘realiteitsverruimer’ en ‘transformeerder’ van instellingen en organisaties die ‘om’ moeten. Hij publiceert zijn ervaringen in diverse columns en werkt aan een kleurrijk boek over de zin en onzin van organisatieverandering en de waanzin en zin van mensen daarbinnen. Harold Viscaal: harold.viscaal@aegte.nl / 06 – 51 41 44 90.

Recente Berichten:

Geef een reactie