Hoe je denkt, is hoe je handelt!

Woorden en gedachten, die onze daden bepalen

Iedereen kent ze wel, de klein denkers versus de groot denkers. De mensen die denken in tekorten en zij die denken in overvloed. Zij die geloven in feiten, zij die geloven in ervaren. Zij die denken dat alles beïnvloedbaar is, zij die zeggen dat leven en werk niet maakbaar is. Zij die denken in kansen, zij die denken in bedreigingen. Feit is, dat het leidende anker dat je bewust of onbewust kiest, indringend je realiteit bepaalt. En daarmee je werkelijke mogelijkheden!

Verkrampt door gebrek aan geloof

Dag in, dag uit, ben ik onder de indruk van de impact van ‘gedachten-routines’ die liggen onder de daden van ondernemers, directeuren en leidinggevenden. Bijvoorbeeld, de keuze voor een nieuwe markt: er worden veel inspanningen gedaan om onder de aandacht van afnemers te komen. Terwijl de heersende gedachte onder deze nieuwe activiteit is, ’t zal erg moeilijk worden…! Als we zo
denken, stellen we de actie waarschijnlijk iedere keer een beetje uit, of gaan we verkrampt en gereserveerd, vanuit gebrek aan geloof, het maar proberen…

Foto_Hoe_je_denkt_is_hoe_je_handelt!Mis op het ‘doen’ of op het ‘denken’

Het is interessant dat als ons denken niet in lijn is met het beoogde resultaat, we vaak vanuit een reflex meer of minder gaan ‘doen’! Terwijl het mis zit op het ‘denken’, maar niet op het ‘doen’!
Kortgeleden mocht ik een ondernemer begeleiden in de bouwsector. In alles wat hij me vertelde klonk door dat hij niet in actie kwam vanwege het (denken over) gebrek aan financiële middelen. Daarom kon hij niet saneren, kon hij geen producten ontwikkelen, kreeg hij alleen maar de kans om op de laagste prijs te concurreren etc.

Eendimensionale denktrant

Regelmatig is onze strategie om iets te ‘doen’ in basis kansrijk. De ondernemer in kwestie had voor veel van zijn gewenste ambities helemaal geen extra geld nodig. Hij was in een eendimensionale denktrant beland, waardoor veel van de werkelijke mogelijkheden onbereikbaar leken en voelden. Hij was bezig al zijn bedoelingen door een en dezelfde ‘gedachten-zeef’ te halen, met voortdurend ‘schaarste gedachtes’ en dito mogelijkheden tot gevolg! Ook zijn organisatie was inmiddels in dezelfde modus beland.

Onbegrensd geloof

Wie herkent, dat als je denkt dat je geen kans maakt, je er vaak al niet aan begint! Of dat je je eerste excuses alweer in je achterzak hebt gestopt! Wat dat betreft kunnen we veel leren van topsporters! Zondag was ik met mijn zoon van 8 bij de hockeywedstrijd Amsterdam 1 tegen
Kampong 1. Ondanks achterstand bleven de spelers van Kampong strijden en geloven dat winst mogelijk was. Een minuut voor het einde maakten ze gelijk! Wat grenzeloos geloof kan opleveren!

Gedachten zijn inwisselbare plaatjes

Ik geloof dat optimisme, spelen en geloof, uiteindelijk optimale keuzevrijheid opleveren. Gedachtes zijn ‘inwisselbare plaatjes’ waarmee je je leefwereld ieder moment kunt transformeren. Je moet je er dan wel eerst bewust van worden. Als we wat minder blind in het
‘doen’ schieten. Als we onszelf wat vaker afvragen: zit ik in ‘de juiste stand’ om het ‘doen’ ook structureel succesvol te laten zijn? Dat zou een hoop energieverspilling schelen en dat is ook duurzaam ondernemen.

Samen ons blikveld verruimen

Zullen we als ondernemers elkaar wat vaker helpen om ons gezamenlijke bliken denkveld te verruimen? Dan zien en creëren we meer mogelijkheden! Ik neem het initiatief! Wie doet er met
mij mee?

Download dit artikel:

Column MKB Deventer Magazine Hoe je denkt, is hoe je handelt! DEF PDF


Harold Viscaal

Harold Viscaal heeft een eigen veranderfilosofie Grip op succes® (www.gripopsucces.nl) ontwikkelt, waarbij hij organisaties leert hoe zij met fundamenteel veranderende klant- en marktontwikkelingen om kunnen gaan. Hij neemt hen mee in het ‘Omdenken’ (qua mindset), het ‘Omschakelen’ (qua werkmethode) en in de ‘Doorvertaling van de organisatievisie- en strategie’, tot op het laagste niveau in de organisatie.Hij wordt gezien als succesvolle ‘realiteitsverruimer’ en ‘transformeerder’ van instellingen en organisaties die ‘om’ moeten. Hij publiceert zijn ervaringen in diverse columns en werkt aan een kleurrijk boek over de zin en onzin van organisatieverandering en de waanzin en zin van mensen daarbinnen. Harold Viscaal: harold.viscaal@aegte.nl / 06 – 51 41 44 90.

Recente Berichten:

    Geef een reactie